Dagen Zonder Vlees


Omdat het goed zou zijn om met z'n allen wat te minderen


Als eerste postje zou ik het graag hebben over het voorbeeld dat ik in het vorige blogbericht had aangehaald, namelijk wat minder vlees eten. Dit naar aanleiding van de actie 'Dagen Zonder Vlees'. Dit is een actie van Alexia Leysen, een 24-jarige studente theaterregie. In 2011 lanceerde ze voor de eerste keer Dagen Zonder Vlees, ondertussen zitten we al aan de derde 'editie'. Dagen Zonder Vlees is een oproep om tijdens de vastenperiode geen of minder vlees te eten. Bijna 15.000 niet-vegetariërs uit België en Nederland registreerden zich op de site. Ik ben daar één van. Waarom?
Vele mensen beseffen niet wat een grote invloed de vleesconsumptie van de mensen heeft. Zowel op het milieu, als op de gezondheid.
Dit filmpje van onze VRT geeft mooi weer wat ik bedoel: 



Het leuke aan de actie van 'Dagen Zonder Vlees' is dat men duidelijk maakt dat je niet persé moet STOPPEN met vlees eten, maar dat het ook al heel goed is als je wat MINDER vlees gaat eten. Dat vind ik een mooie boodschap, en de stap is veel gemakkelijker te zetten. Zelf ben ik ook geen vegetariër, maar meestal proberen wij thuis toch 5-6 dagen in de week zonder vlees te koken. Als je er een beetje op let blijkt het veel gemakkelijker dan verwacht om minder vlees te eten, en de  vegetarische keuken heeft heel wat te bieden! Anderzijds moet je je als 'flexitarier' ook niet schuldig voelen wanneer je ergens aan tafel schuift waar er vlees geserveerd wordt, of wanneer je eens echt heel erg zin hebt in stoverij bijvoorbeeld. De volgende dagen koop je dan wel weer wat minder vlees.


Ik vind dat we met zn allen moeten inzien dat we aan het overdrijven zijn. Het is zeker niet nodig om élke dag vlees te eten! (dat is zelfs erg ongezond). We consumeren in België te gemakkelijk en te veel vlees. We eisen dat het elke dag beschikbaar is, voor vele mensen zelfs bij elke maaltijd. Maar eigenlijk is vlees een luxeproduct. In vroegere tijden at de gewone bevolking enkel vlees in het weekend en op feestdagen. Dit is nog altijd zo in vele armere landen. Het is misschien een goede denkwijze om vlees terug als een luxeproduct te beginnen zien? 
! Wist je dat je voedselvoetafdruk met een derde krimpt als je een dag geen vlees of vis eet? Het voelt wel goed om zo wat lichtvoetiger door het leven te gaan vind ik.
Dagen zonder vlees, ik doe mee!

Hieronder nog enkele interessante links:


* Nog een filmpje (het gaat over Amerika maar de boodschap is hetzelfde in ons land)

* Een interessant artikel uit het tijdschrift MO

* Een recent artikel over een publicatie van de Verenigde Naties