Bloed geven doet leven


Bloed geven - een heldendaad!
Sinds ik 18 geworden ben, ben ik regelmatig bloed gaan geven in het bloedtransfusiecentrum. Ik vond dit iets tof om te doen, want je wordt zo in de watten gelegd door de verpleegsters, en je hebt nadien een voldaan gevoel (ook al heb je wat bloed minder in je lichaam hèhè).
Het is bovendien ook echt geen moeite. Het kost niet veel tijd, en je bloed kan nadien een andere persoon helpen. Als je geluk hebt kan het misschien zelfs een leven redden! Echt iets goed dus, en ik raad het iedereen aan.

Helaas, na enkele keren bloedgeven kreeg ik telefoon van het Rode Kruis. Er was een te lage ijzerwaarde in mijn bloed, dus ik zou best even wachten vooraleer ik nog eens bloed ging geven, zodat de waarden terug konden herstellen. De volgende keer dat ik er was gaven ze me zelfs gratis ijzerpilletjes mee!
Ik was wel blij met zo een goede opvolging, ik had precies een privé-dokter! Maar ik bleef dus wel telefoontjes krijgen, want de ijzerwaarden in mijn bloed bleven - zelfs met de ijzerpillen - aan de lage kant… jammer.

! Om niemand bang te maken wil ik er nog even bijzeggen dat ik altijd al wat last heb gehad van een laag ijzergehalte. Dus dit kwam niet als gevolg van het bloedgeven, maar werd er wel door versterkt.
Maar de dokter van het Rode Kruis vond dat ik dit niet meer moest doen, het kon zijn dat dat bloedgeven mijn tekorten toch versterkte. Hij raadde me aan om in plaats van bloed, bloedPLASMA te geven.
Hé, wat is dat voor iets?
Ik had wel al mensen zien zitten aan zo van die rare machines die ze in het bloedtransfusiecentrum ‘plasmamachines’ noemen, maar ik wist er het fijne niet van. Tot ik het eens opzocht op de website:
Plasma geven is daadwerkelijk helpen. Je geeft tal van patiënten de kans om weer op de been te geraken: mensen met brandwonden, zwangere vrouwen, leukemiepatiënten of - meer algemeen - mensen met een verzwakt afweermechanisme.
Voor hemofiliepatiënten, die op elk moment een blijvende bloeding kunnen krijgen, is het zelfs een dagelijkse noodzaak om te overleven. Ons land heeft elk jaar meer dan 240.000 liter plasma nodig om in de behoefte te voorzien.
De beslissing was snel gemaakt. :)

Als je plasma geeft moet je wel altijd iets langer blijven, want je bloed moet door een hele machine waar het plasma eruitgefilterd wordt, en het bloed dat overblijft moet dan terug naar je lichaam gestuurd worden. Dit duurt dan een halfuurtje in plaats van een kwartiertje. Het voordeel van plasma geven is dat je minder bloed verliest, en dat ik dus minder kans had op een ijzertekort. Plasma geven kan je ook om de week, bloed geven slechts 4x per jaar. Dusja, vanaf dat moment ben ik een vaste plasmadonor geworden.
Check!
Samengevat, ik vind dat iedereen het wel eens moet gedaan hebben, bloed geven. Naast de voordelen die ik al heb opgesomd, zoals het feit dat je een zieke persoon helpt, kan je bloed gaan geven ook zien als een medische check up. Elke donatie wordt immers gecontroleerd, en als er iets mis is laten ze je dit direct weten. Zoals met mijn ijzertekort. En nog een extra voordeel: je krijgt een cadeautje! Je kunt sparen voor bioscoopticketten, handdoeken, boeken, badproducten,… voor elk wat wils! Er is ook in elke grote stad een bloedtransfusiecentrum, en voor mensen die wat verder wonen organiseert het Rode Kruis vaak bloedinzamelacties in bijvoorbeeld scholen. Zeker te doen dus. Wat vinden jullie?

Meer info kan je vinden in deze brochure: http://www.rodekruis.be/NR/rdonlyres/171EBB4C-16C1-4829-83D6-2C34B13A05A5/0/brochure_nuttigeinfo.pdf