Eergisteren bereidde ik een vegetarische pasta met verse gestoofde groenten zoals rode paprika, tomaten, bleekselder, look, sjalotje, verse dille, kappertjes. Als vleesvervanger: krokant gebakken champignons. Bijgekruid met veel ras-al-hanout en cayennepeper. Heerlijk!
Vanavond frietjes van knolselder, lekker dik en rondom bruingestoofd in de pan. Serveren met rode bietenpuree en oesterzwammen.
Suuperlekker! Eat light, sleep light, is mijn motto. Doe het zelf maar eens. Drink er een frisse witte wijn bij en vergelijk met een zware vleesmaaltijd. Wedden dat uw dromen verteerbaarder zijn?
Minder vlees eten heeft zo zijn gevolgen.
Hoewel ik me vrolijk laat gaan en er over 'minder wijn drinken' niet gesproken wordt ben ik een kilo afgevallen.
Een paar dagen geleden at ik een biefstuk en geraakten mijn kaakspieren letterlijk vermoeid van het kauwen. Vreemd.
Toch ben ik niet helemaal vleesloos.
Een getalenteerde kok kan mij best wel verleiden met een culinair hoogstandje. En soms kan ik niet anders, zeker tijdens die reizen in Siberië en Afrika was er moeilijk aan te ontkomen. In Siberië zeiden de Russen: 'Een vegetariër is een persoon die geen rood vlees eet, maar wel varken en kip.' Om u maar een idee te geven.
Wel neem ik aan deze actie actief deel omdat er gevraagd wordt om minder vlees te eten. Daar doe ik graag aan mee, ook na die veertig dagen. Uit respect voor de planeet, uit liefde voor dieren. En ook uit eigenbelang, want het is gezonder en bovendien culinair interessanter.
Er ligt zo’n rijkdom te rapen in groenten- en fruitwinkels. Er zijn vissoorten die niet bedreigd zijn en door onze Belgische vissers dagelijks worden aangevoerd: schelvis, poon, pieterman, inktvis...
Waarom vind ik dit een mooi initiatief? Omdat het een sterk signaal is, mensen bewust maakt. Mooi dat één mens wel degelijk een verschil kan maken, een beweging op gang kan brengen. Alles wat mensen uit het stroeve stramien van hokjesdenken kan halen juich ik toe. En steun ik.